Проект Держбюджету-2020: з якими проблемами стикнеться місцеве самоврядування Хмельниччини?

На розгляді у парламенті станом на зараз перебувають 2 надзвичайно важливих законопроекти: «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (№ 2000 від 15.09.2019) та «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (№ 2144 від 16.09.2019). Вони викликали уже чималий суспільний резонанс через обсяги фінансування окремих статей. Експерти Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» вирішили проаналізувати ці проекти з точки зору фінансування та навантаження на муніципалітети.

Пропонуємо ознайомитися із деякими основними показниками

Проект Державного бюджету на 2020 рік передбачає:

  1. Скасування зарахування частини акцизу з продажу пального (13,44 відсотка акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального), а натомість спрямування його у дорожній фонд.
    На Хмельниччині це суттєво вдарить по деяких громадах, адже значна частина ОТГ при утворенні враховувала і надходження як одне із основних джерел. Значних втрат зазнають, наприклад, Солобковецька ОТГ, Славутська міська ОТГ (втрати останньої складуть понад 9 млн. грн. за 2020 рік), а також інші громади. Потенційні втрати місцевих бюджетів по Україні 7,7 млрд грн. Звісно, можновладці мають контраргумент: місцевим бюджетам пропонують покластися на дорожній фонд. Проте за даними експертів, по-перше, дорожній фонд розподіляють обласні державні адміністрації, які не завжди бувають об’єктивними, а по-друге, навіть за ідеальних умов, коли всі приймуть максимально справедливі рішення, обсяг коштів фонду складе максимум 4 млрд.
  2. Непроведення індексації нормативної грошової оцінки землі.
    Інфляція у такому разі спровокує втрати місцевих бюджетів по Україні у розмірі 2,2 млрд грн.
  3. Інфраструктурну субвенцію для ОТГ планують зберегти на рівні 2019 року: 2,1 млрд грн.
    Але ж кількість громад зросла, тому у такому разі сума на одного сільського жителя (а саме від їх кількості і залежить обсяг субвенції) складе 467 грн. Для порівняння: у найуспішніший рік, коли громадам вдалося найбільше реалізувати важливих проектів з цієї субвенції (водогони, вуличне освітлення, закупівля техніки) сума була 1107 грн на 1 сільського жителя. А ще врахуйте інфляцію… Потенційні недонадходження місцевих бюджетів за таких умов 2,9 млрд грн.
  4. Недостатнє фінансування освіти, зокрема, зарплатні вчителів.
    Саме на неї спрямовується освітня субвенція. Її запланований розмір — 77,5 млрд грн —враховує лише зростання розміру мінімальної заробітної плати на 12 %. А підвищення оплати праці педагогів та інші видатки — знову ляжуть на плечі муніципалітетів. Крім того, формула розрахунку освітньої субвенції далеко не ідеальна. З урахуванням реального стану справ обсяг субвенції мав би скласти не менше 105 млрд грн. А так маємо потенційні додаткові видатки з місцевих бюджетів по Україні 27,5 млрд грн.
  5. Медицина.
    Потреба коштів у цій галузі — 118, 6 млрд грн (33 млрд на первинку, 85,6 млрд — вторинна і третинна допомоги). А по факту пропонується фінансування Програми державних гарантій медичного обслуговування населення в розмірі 72,1 млрд грн, а також на перший квартал 2020 року розмір медичної субвенції — 14,6 млрд грн (з 2-го кварталу очікувано запрацює реформа «вторинки», яка фінансуватиметься вищезгаданою програмою). Відтак, додаткова потреба для фінансування Програми державних гарантій медичного обслуговування населення складає 31,9 млрд грн.
  6. Додаткова дотація на освіту і медицину очікувано складе 7,9 млрд. грн.
    Ці кошти спрямовуються на утримання закладів освіти та охорони здоров’я Потреба їх у розрізі України — не менше 20 млрд. грн. У 2018 році розмір такої дотації складав 16,5 млрд грн. Додаткові видатки місцевих бюджетів — 12,1 млрд грн.

А ще у проекті Держбюджету-2020 відсутній цілий ряд компенсацій місцевим бюджетам:

  • Підвищення заробітної плати педагогічним працівникам дошкільної, позашкільної, професійно-технічної освіти, тренерам-викладачам дитячо-юнацьких спортивних шкіл, що передбачено різними постановами Кабміну. Витрати на такі підвищення — 14,6 млрд грн.
  • Оплату гарантованих державою пільг: проїзд та послуги зв’язку. Потенційні додаткові витрати з місцевих бюджетів — 6 млрд грн.
  • Сплати штрафів енергопостачальникам, які виникли внаслідок того, що держава невчасно перерахувала кошти на пільги та субсидії. Потенційні додаткові видатки місцевих бюджетів — 7 млрд грн.
  • Різниці в тарифах. Потенційні додаткові видатки місцевих бюджетів — 19 млрд грн.

Висновок простий: проект Державного бюджету на 2020 роки передбачає:

  • прямі втрати місцевих бюджетів від зменшення державної підтримки, скорочення джерел доходів — 13,1 млрд грн;
  • незабезпечення делегованих повноважень (освіта та охорона здоров’я) — 71,5 млрд грн;
  • втрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади — 55,6 млрд грн.

З врахування вищевикладеного, Асоціація міст України сформулювала та направила свої зауваження і пропозиції у Комітет Верховної ради України з питань бюджету та профільних парламентських комітетів за кожною сферою. Експерти наголошують: важливо звернути увагу на окреслені зауваження, оскільки місцеве самоврядування в нинішніх економічних умовах призведе до того, що місцеві громади не зможуть надати якісні послуги населенню чи впровадити проекти розвитку. А це, в свою чергу, ставить під загрозу розвиток міст, містечок і сіл, якого так прагнуть їхні мешканці.

Поділитися посиланням:
FacebookTelegramViberWhatsAppTwitter

Новини партнерів


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Я ознайомився/лася та погоджуюся з Правилами коментування та Політикою конфіденційності


Теґи публікації


Вам також може бути цікаво



Читайте у цій рубриці



Безоплатна правова допомога