Прислухайтеся, як говорять діти!

Логопедична служба України 14 листопада відзначає ювілей — 25 років із дня створення. За чверть століття в ній відбулося чимало змін, потреба у допомозі логопеда зросла в рази. З цього приводу ми поспілкувалися із Лілією Калюжною, вчителем-логопедом управління освіти Шепетівської міської ради.

Доброго дня Ліліє, розкажіть, будь ласка, як розпочинала свою роботу служба зокрема в нашому місті

— Почувши слово «логопед», більшість згадують комічні сцени із кінострічки «За сімейними обставинами». Все це смішно, доки проблема порушення мовлення не стосується вас і вашої дитини.
Спочатку в місті був тільки один логопед, її кабінет знаходився у загальноосвітній школі № 7, нині НВК №3. Світлана Пальцун — вчитель, яка мала відповідну кваліфікацію, самотужки діагностувала мовлення всіх дітей в Шепетівці. Самі розумієте, що на той час не було спеціальних дидактичних матеріалів та допоміжних засобів. І література вся була російськомовною. Навіть коли я здобувала вищу освіту з цієї спеціальності, також бракувало посібників з логопедії українською.
Час минав і кількість спеціалістів збільшувалася. Нині в міських школах працюють з дітьми логопеди: Олена Марценюк, Тетяна Балаховцева, Наталія Щука, Оксана Козак. Також в трьох садочках є логопедичні пункти: в ДНЗ «Сонечко» — Юлія Колесник, у ДНЗ «Світлячок» — Ірина Комарніцька, у ДНЗ «Дюймовочка» — Тетяна Яркова.

Отож, кількість вчителів-логопедів у місті збільшилася. Чи пов’язано це зі зростанням кількості дітей, які мають проблеми з мовленням?

— Справді, у третини обстежених дітей можна виявити порушення. Це явище ускладнюється ще й тим, що деякі мовленнєві вади позначаються на інтелекті дитини. Затримки в розвитку мовлення спричиняють затримку розумового розвитку дитини, обмежують її загальний потенціал.

Чи правильно чинять батьки, якщо не звертають уваги на мовленнєві недоліки, мовляв, «переросте»?

— Мовленнєві проблеми в подальшому житті дитини впливають на успішність у школі. Внаслідок знижується самооцінка, з’являються комплекси, неврози. Відхилення в розвитку мовлення позначаються на формуванні всього психічного життя дитини. Вони утруднюють спілкування з оточенням, нерідко перешкоджають правильному формуванню пізнавальних процесів, впливають на емоційно-вольову сферу.

Чи можуть батьки самостійно виправити дефекти вимови?

— Лише вчитель-логопед володіє необхідним арсеналом прийомів, які дають змогу правильно визначити тип та причину порушення, а також розробити індивідуальну систему корекційної роботи, що враховує особливості саме вашої дитини. Попри те, що нині продається безліч різних книг та посібників, навіть логопедичний буквар, батькам самостійно справитися не вдасться. З власного досвіду розкажу такий випадок: мама-педагог придбала безліч книг та посібників і самотужки рік займалася з дитиною, але бажаного результату так і не отримала. І до мене прийшла з висновком, що втратила рік.

Чи правильно вважати, що вчитель-логопед поліпшує тільки звукову вимову?

— Всупереч розповсюдженій думці, логопед не лише «ставить» звуки. Наше мовлення — це не лише звуковимова — вміння правильно вимовляти звуки рідної мови, але й словниковий запас, фонематичний слух, вміння на слух сприймати і розпізнавати звуки, граматична будова — вміння утворювати нові слова, з’єднувати їх в речення, дотримуватись правильних відмінкових закінчень тощо. Також поліпшуємо зв’язне мовлення, вміння висловлювати свої думки, складати оповідання за картинками, і, нарешті, придумувати казки, фантазувати.

Користуючись нагодою, порадьте для наших читачів, як правильно здійснювати профілактику хорошої вимови у дитини.

— Старання батьків краще спрямувати на те, щоб діти чули мову правильну, чітку і логічно послідовну, без помилок та порушень. Ніякого сюсюкання, підробки під дитячий лепет не повинно бути. Розмовляти з дітьми потрібно звичайною «дорослою» мовою, але простою і, головне, говорити повільно, чітко і голосно. Мова дорослого повинна бути доброзичлива, м’яка, лагідна, емоційна й виразна, звучати плавно, мелодійно. Не допускати у спілкуванні з дітьми спотвореної вимови слів, вимовляти завжди слова правильно, як за звуковим складом, так і за формою. Треба прислухатися, чи правильно звучить запитання дитини, а потім на нього відповідати.Пам’ятайте: мовлення — це основа людського розуму, завдяки якому ваша дитина стане впевненою, розумною та успішною!

Дякую за розмову!

 

Для довідки

Щочетверга в будинку міського управління освіти ви можете отримати безкоштовну консультацію вчителя-логопеда. За потреби спеціаліст допоможе виправити дефекти мовлення у вашої дитини.

Поділитися посиланням



Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *


Теґи публікації



Вам також може бути цікаво



Новини партнерів


Читайте у цій рубриці